Ik ga doorrrr

foto dialoogtraining

Communiceren doen we allemaal, dag in dag uit. We doen het eigenlijk automatisch. Maar is communiceren op de automatische piloot wel verstandig? Als een gesprek spannend wordt, polariseert zo’n aanpak eerder dan hij verzoent. De laatste tijd trainde ik medewerkers van ‘s Heeren Loo om in die situaties over te schakelen naar handmatige bediening en preciezer te communiceren. Komende tijd mag ik daarmee doorgaan!

Dit artikel over de training verscheen op de portal van ‘s Heeren Loo:

Hoe een dialoogtraining ogen opent

dialoogtrainingEen goed gesprek maakt het verschil. Het verandert de kijk op de zorg soms wezenlijk. Ten goede, wel te verstaan. Daarom volgden 40 persoonlijk begeleiders uit de regio Zuidoost Nederland een pilot-dialoogtraining. Gisteren is die proef afgerond: “Deze training helpt echt, de nieuwe inzichten zijn handig en vooral het toepassen daarvan in een spel met de acteur maakte indruk”, zo vatte één van de deelnemers haar reactie samen.

Oefening baart kunst

De deelnemers en de trainingsacteur zoeken samen naar de aspecten van een goed gesprek. Gewoon door te oefenen. We weten wel dat luisteren belangrijk is en dat we daar LSD voor nodig hebben: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Maar doen we het ook echt? In hoeverre bepaalt ons eigen oordeel de manier waarop we luisteren? Dit komt aan de orde in de training. Maar ook de vraag welke rol en betekenis onze eigen emoties en die van anderen hebben in de gesprekken die we voeren. Hoe vaak betrekken we andermans emoties op onszelf? Wat doet dat met onze eigen oordelen en aannames? Hoe ga je professioneel met emoties om? Voor iedereen eigenlijk hele wezenlijke en ook best taaie vraagstukken. De deelnemers hebben er twee dagdelen lang hun tanden op kunnen stukbijten.

Waarom dialoogtraining?

De projectleider van dit traject in Zuidoost Nederland, Manager Zorg Peggy Elisabeth, legt uit waarom deze regio voor een Dialoogtraining koos. “Het is een bewuste keuze. In ons jaarplan hadden we de ambitie dat we de driehoek familie, cliënt en medewerker dichter bij elkaar wilden brengen. We kregen de indruk dat die mede door bezuinigingen van elkaar aan het verwijderen waren. Daarom leiden we iedereen op in de Driehoekskunde van Chiel Egberts. Omdat de persoonlijk begeleiders vaak het dichtst bij familie staan en soms lastige gesprekken moeten voeren, willen we hen daar goed op toerusten en hebben we om deze Dialoogtraining gevraagd. Je begint eraan omdat je gelooft dat het invloed heeft. Nu we enige maanden verder zijn, zien we met eigen ogen dat het resultaat van die investering zichtbaar wordt.”

training 2Meer begrip door goed gesprek

“Hoe dan? Onze zorg wordt door familie steeds beter gewaardeerd. Naar aanleiding van de planbespreking krijgen we steeds hogere cijfers. Ik kan je het zo laten zien in het ECD; we scoren steeds vaker een 8 of zelfs een 9! Dat is het resultaat in algemene zin. Specifieke voorbeelden heb ik ook. We hebben bijvoorbeeld op een van de woningen te maken met een zus die in onze ogen een haast symbiotische relatie heeft met haar broer die bij ons woont. Iedere dag komt ze op bezoek. We vonden dat steeds problematischer worden. Totdat we een keer een gesprek met haar aangingen ‘met de benen op tafel’, zonder agenda. Toen werden ons de ogen geopend; ze ging vertellen over haar leven en hoe zij haar leven lang voor haar familie gezorgd had. Daar leefde ze voor. We werden ons langzaam bewust van onze eigen oordelen en hoe die de samenwerking met haar in de weg stonden. Ze voelde zich eindelijk gehoord. Na dat gesprek heeft ze voor de eerste keer sinds haar broer bij ons woont het persoonlijk plan ondertekend. Onze zorg waardeerde ze met een 7! Bijzonder toch?”

Inbedding

Deze training is ontwikkeld door de afdeling Marketing & Communicatie (M&C) op verzoek van de afdeling Opleiden, Leren en Ontwikkelen (OLO). De Dialoogtraining maakt onderdeel uit van de campagne Ik en mijn Familie en sluit aan bij de belangrijke speerpunten van onze organisatie: om te beginnen bij de Kernwaarden Betrokken en Samen. Ook bij de trajecten als Gastvrijheid en Aandacht Verbindt is de vaardigheid om een goed gesprek te voeren natuurlijk onmisbaar. Dat het aansluit bij Driehoekskunde kon u hierboven al lezen. Marcel Van Merriënboer, directeur OLO, wil deze training nu de pilotfase voorbij is, verder wil ontwikkelen: “We willen hem graag bij andere trajecten integreren zoals bijvoorbeeld in het cliënttevredenheidstraject Dit vind Ik Er Van”.

Annette Lubbers en Mariette Stradmeijer

Bijschriften:

Foto 1: Acteur Leonard van Herwijnen speelt een boos familielid. Op die manier oefenen de deelnemers om in gesprek te gaan met iemand bij wie de emoties hoog opgelopen zijn.

Foto 2: “Naar aanleiding van de training hebben we ingesteld dat we de familie iedere twee weken even bellen. Gewoon om even bij te praten en eventuele vragen te stellen. Het is bijzonder om te zien hoe goed dat uitpakt: ouders komen niet meer tijdens het bezoek met hun vragen. Nu hebben ze écht de tijd voor hun kind. En, niet onbelangrijk, we zijn op deze manier eventuele problemen voor”, aldus een van de persoonlijk begeleiders uit Druten (regio Zuidoost Nederland).

 

 

 

In maart geef ik hierover een presentatie op een congres over Familieparticipatie.